Noten en zuidvruchten

De rijkdom aan vezels, gezonde vetten, vitaminen en mineralen in noten en gedroogde zuidvruchten maken dat zij uitstekend passen in een gezond en cholesterolverlagend voedingspatroon. Onderzoek van TNO toont aan dat het eten van noten uw cholesterolgehalte verlaagt. Daarnaast blijken mensen die geregeld noten eten minder kans te hebben op overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten. Hieronder volgt een aantal passages uit het TNO-rapport.

Zuidvruchten
“Gedroogd fruit bevat meer energie en heeft een hogere voedingswaarde dan vers fruit. Doordat het vocht grotendeels uit de vrucht is gehaald, worden de fruitsuikers, vezels, vitamines en mineralen namelijk geconcentreerd. Gedroogde zuidvruchten zijn hierdoor relatief rijk aan vezels, B-vitamines en mineralen als ijzer, magnesium, calcium en kalium. Daarbij bevatten gedroogde zuidvruchten geen vet en 45 tot 75 gram koolhydraten per 100 gram.”

Mineralen
“Noten en gedroogde zuidvruchten bevatten veel mineralen. Vooral het gehalte aan magnesium, koper, kalium en ijzer is relatief hoog. In noten zit ook flink wat zink, calcium en selenium.” Welke noten rijk zijn aan welke mineralen en welke invloed deze mineralen hebben op onder andere uw botopbouw, zuurstoftransport en immuunsysteem leest u in de samenvatting van het TNO-rapport Noten & Zuidvruchten passen in een gezond voedingspatroon.

Noten assortiment:

- pinda's
- cashewnoten
- paranoten
- amandelen
- amandelen
- pistachenoten
- walnoten
- diverse notenmixen
- pecannoten
- macadamia noten
- paranoten
- pijnboompitten
- zonnebloempitten
- vliespinda's

Zuidvruchten assortiment:

- abrikozen
- vijgen
- dadels
- rozijnen
- gojibessen
- tutti frutti
- pruimen
- cranberries
- gemberbolletjes